fbpx

Через два роки після досягнення Китаєм нового світового медіапорядку «Репортери без кордонів» (RSF) публікують «Великий стрибок назад журналістики в Китаї» — звіт, який розкриває масштаби кампанії репресій режиму проти права на інформацію.

Опублікований за рік до 20-го Національного з’їзду Комуністичної партії Китаю, який відбудеться наприкінці грудня 2022 року, «Великий стрибок назад журналістики в Китаї» є 82-сторінковим документом, який демонструє порушення Китаєм власних міжнародних зобов’язань. на свободу думок і їх вираження. 

Звіт, опублікований 7 грудня 2021 року, розкриває безпрецедентну кампанію репресій, яку китайський режим проводив протягом останніх років проти журналістики та права на інформацію в усьому світі.

Зокрема, у доповіді розглядаються інструменти режиму репресій проти журналістів та погіршення свободи преси в Гонконзі, який колись був зразком свободи преси, але зараз зростає кількість журналістів, заарештованих в ім’я національної безпеки.

«Великий стрибок назад журналістики в Китаї» також детально описує стратегію Пекіна щодо контролю доступу до інформації всередині та за межами своїх кордонів, перш ніж подавати звернення та рекомендації китайській владі, урядам, установам, журналістам та ЗМІ.

« Якщо Китай продовжить свою шалену гонку назад, китайські громадяни можуть втратити надію одного дня побачити свободу преси, встановлену в їхній країні, а режиму Пекіна вдасться нав’язати свою антимодель всередині країни та за кордоном» , – каже генеральний секретар RSF Крістоф Делуар. , який закликає демократії « визначити всі відповідні стратегії, щоб переконати режим Пекіна від проведення його репресивної політики та підтримати всіх громадян Китаю, які люблять свою країну і хочуть захистити право на інформацію ».

Великий стрибок назад журналістики в Китаї

Десять ключових моментів:

  • Журналісти змушені бути рупором партії

Щоб отримати та поновити свої прес-картки, журналістам незабаром доведеться пройти 90-годинний щорічний тренінг, частково зосереджений на «Думі» Сі Цзіньпіна. Журналісти вже мають завантажити пропагандистський додаток Study Xi, Strengthen the Country, який може збирати їхні персональні дані.

  • Найбільший викрадач журналістів у світі

Наразі режимом затримано щонайменше 127 журналістів (професійних і непрофесійних). Простий акт розслідування «делікатної» теми або публікація цензурної інформації може призвести до років ув’язнення в антисанітарних в’язницях, де жорстоке поводження може призвести до смерті.

  • Іноземні кореспонденти не вітаються

Залякування Китаєм іноземних репортерів на основі стеження та візового шантажу змусило 18 з них покинути країну у 2020 році.
Гуй Мінхай , Ян Хенцзюнь і Ченг Лей, троє іноземних журналістів китайського походження, зараз затримані за звинуваченнями у шпигунстві. 

  • Covid-19 як привід для посилення репресій

Щонайменше десять журналістів та онлайн-коментаторів були заарештовані у 2020 році за простий акт інформування громадськості про кризу Covid-19 в Ухані. На сьогоднішній день двоє з них, Чжан Чжань і Фан Бін, все ще перебувають під вартою.

  • Блокада ЗМІ в Сіньцзяні

З 2016 року в ім’я «боротьби з тероризмом» пекінський режим проводить насильницьку кампанію проти уйгурів. Зараз затримано 71 уйгурський журналіст , що становить більше половини журналістів, які перебувають у Китаї.

  • Поширення «червоних ліній»

Кількість табуйованих тем постійно зростає. Цензурі підлягають не лише ті, які зазвичай вважаються «чутливими», як-от Тибет, Тайвань чи корупція, а й стихійні лиха, рух #MeToo чи навіть визнання медичних працівників під час кризи Covid-19.

  • Журналістам Гонконгу загрожує закон про національну безпеку 

Навмисно нечіткий Закон про національну безпеку, введений минулого року в Гонконзі Китаєм, з тих пір послужив приводом для репресій щонайменше 12 журналістів і захисників свободи преси, включаючи засновника Apple Daily Джиммі Лая , всім з яких загрожує довічне ув’язнення. 

  • Керрі Лем як маріонетка пекінського режиму

Щоб догодити китайському режиму, Керрі Лам, виконавчий директор Гонконгу, примусово закрила останню незалежну масову медіа Apple Daily і піддає цензурі публічну медіа-групу RTHK (Radio Television Hong Kong).

  • CGTN продовжує поширювати пропаганду по всьому світу

Китайська державна аудіовізуальна група CGTN продовжує транслювати режимну пропаганду по всьому світу, незважаючи на те, що втратила ліцензію у Сполученому Королівстві в 2021 році після того, як показала численні самозізнання , зокрема видавця Гуй Мінхая та колишнього журналіста 
Пітера Хамфрі.

  • Посольства використовуються як інструмент проти свободи інформації

Китайські дипломатичні представництва також є джерелом тиску на свободу інформації в демократичних країнах. Посол Китаю в Парижі Лу Шайє, відомий своїми викриками проти ЗМІ, є рецидивістом, який регулярно ображає та нападає на незалежних журналістів.

У попередній доповіді, опублікованій у 2019 році під назвою «Погоня Китаєм за новим світовим медіапорядком», RSF продемонструвала, як Пекін намагається покласти край ролі журналістики і замість цього зробити її інструментом на службі державної пропаганди. 

Китайська Народна Республіка займає 177-е місце зі 180 у Всесвітньому індексі свободи преси RSF 2021 року , лише на два місця вище Північної Кореї. Особливий адміністративний район Гонконг, який колись був оплотом свободи преси, опустився з 18-го місця після створення індексу в 2002 році до 80-го місця в 2021 році.

Усі інші мовні версії звіту будуть доступні 24 січня 2022 року, за десять днів до відкриття зимових Олімпійських ігор у Китаї (спрощена китайська, традиційна китайська, японська, корейська, російська, арабська, іспанська, португальська та німецька).

Джерело

COVID-19 Live